Taxa clawback nu are un impact negativ puternic doar asupra industriei de medicamente din Romania, ci si asupra pacientilor, carora le este ingradit accesul la medicamente. Desi reprezentantii asociatiilor de pacienti au adus la cunostinta autoritatilor situatia critica a bolnavilor care sunt pusi in imposibilitatea de a renunta la tratamente fie ca sunt prea scumpe, fie ca nu le mai gasesc, totusi nu au fost luate masuri care sa vina in sprijinul acestora. in acest context, reprezentantii asociatiilor de pacienti si pacientii sunt hotarati sa iasa in strada.

„Toate solicitarile noastre catre autoritati nu au primit niciun raspuns. De aceea, daca situatia pacientilor cu afectiuni cronice nu va fi rezolvata pe parcursul acestei saptamani, atunci ne vom cere drepturile in strada. De pe piata lipsesc peste 40 de medicamente citostatice necesare pentru pacientii cu cancer. Acest fapt duce la intreruperea tratamentelor si la ingradirea accesului la medicamente a pacientilor noi diagnosticati”, a declarat in cadrul unei conferinte de presa, Cezar Irimia, presedintele Aliantei Pacientilor Cronici din Romania.

De altfel, mai bine de 30% dintre pacienti numai au acces la medicamentele compensate, potrivit Vasile Barbu, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Pacientilor.

Pe langa medicamentele indispensabile in cancer, pe lista medicamentelor vulnerabile sunt trecute si antibioticele, medicamentele pentru boli reumatologice si boli cardiovasculare, potrivit Dragos Damian, presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR).