Tudor Ciuhodaru, medic în cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă “Nicolae Oblu” din Iași, atenționează că zece comprimate de paracetamol pot fi mortale, iar respectarea strictă a intervalului de minimum patru ore între două administrări şi a dozei maxime zilnice sunt esențiale pentru a nu apărea efecte toxice.

Atenționarea sa vine în contextul în care un pacient de 70 de ani a ajuns la urgențe în stare gravă după supradozaj de paracetamol, cu insuficiență hepato-renală, și nu a mai putut fi salvat.

Astfel, medicul Tudor Ciuhodaru a postat pe pagina sa de Facebook câteva atenționări față de folosirea paracetamolului.

„1. Paracetamololul este toxic pentru ficat dacă se depășește doza.
2. Are acțiune analgezică și antipiretică. Acțiunea sa antiinflamatoare este practic inexistentă.
3. De aceea este indicat pentru tratamentul simptomatic al:
a) febrei și al
b) durerilor uşoare şi medii cu diferite localizări: cap, articulații, dinți, dureri faringiene sau durerea la locul vaccinării.
4. Reacţiile adverse pot fi reduse la minimum prin administrarea celei mai mici doze eficace pentru cea mai scurtă perioadă necesară controlării simptomelor. De aceea:
5. Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore.
6. Nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi.
7. Dacă simptomele persistă mai mult de 3 zile este necesară reevaluarea diagnosticului şi tratamentului.
8. Copilul nu este un adult în miniatură. (metabolismul diferit impune ajustarea dozelor)
9. La copii cu vârsta sub 6 ani recomandăm utilizarea formelor farmaceutice adecvate vârstei (10 – 15 mg/kg/la o administrare).
10. Nu lăsați copiilor acces liber la medicamente (necesar un dulap închis). Intoxicația cu 10 comprimate de paracetamol poate fi mortală chiar la adult.

Medicul atenționează că în caz de supradozaj, se impune tratament medical imediat (urgent la spital), chiar dacă nu sunt prezente manifestări clinice, iar pacienţii trebuie spitalizaţi.

Potrivit medicului, simptomele supradozajului constau în paloare, greaţă, vărsături, anorexie şi dureri abdominale.

„Dozele mari de peste 10g, într-o singură priză sau doze de peste 150mg paracetamol/kg la copil determină leziuni hepatice grave. Afectarea hepatică poate deveni aparentă după 12-48 de ore de la ingestie şi este manifestă după 2-4 zile” , a scris medicul, în postarea sa pe Facebook.